Målet med princippet er at:

Skolefritidsordningen på Hørsholm skal være et trygt fritidstilbud, hvor udvikling, leg og fællesskab er i centrum. SFO'en er en vigtig del af skolens samlede virke og er omfattet af skolens mål- og værdisætning og øvrige principper. En medarbejderrepræsentant samt SFO-leder deltager på skolebestyrelsesmøderne.

Sammenhæng mellem skole og SFO

Når vi arbejder ud fra et fælles værdigrundlag, trivsels, lærings - og børneperspektiv er det lettere at skabe en tæt sammenhæng mellem skole og SFO. Børnene skal opleve sammenhæng mellem skole- og fritidsdelen, derfor varetager SFO’ens personale den understøttende undervisning i indskolingen og på de årgange hvor det ellers er relevant. SFO og skole samarbejder derfor tæt omkring relevant information angående børnenes trivsel og læring.

Indhold og rammer

SFO skaber rammerne for, at børnene kan være en del af et udvidet fællesskab, hvor de danner venskaber og udfordres til læring. Rammerne sættes bl.a. med hensyn til udeliv, motorik og bevægelse samt kreativ, social og personlig udvikling. Det er godt for børnene at gå i SFO, for her styrkes det sociale liv på årgangen og på tværs af årgange på en anderledes måde end i løbet af skoledagen. Vi lykkes når fællesskabet lykkes

SFO arbejder med børnenes læring, trivsel og udvikling gennem alsidige aktiviteter. Det er personalets pædagogiske opgave at støtte og vejlede børnene i dette, og det er vigtigt at inddrage børnenes ideer. Overordnet har SFO fokus på dannelse via medbestemmelse og inddragelse.

SFO indgår i det fælles brobygningsarbejde mellem børnehaverne og skolerne i kommunen. I maj SFO skal børnene møde en lærerig, udfordrende og sjov hverdag i trygge rammer. Vores aktiviteter i maj SFO er planlagt med udgangspunkt i kompetencemålene gældende for børnehaveklassen.

Forældresamarbejde

Forældrene skal opleve et godt og åbent samarbejde med personalet og opleve, at de er godt informeret om SFO'ens aktiviteter.

Tilmelding

Tilmelding til SFO foregår via pladsanvisningen på kommunens hjemmeside. I SFO tiden trykker barnet sig ind og ud via en digital skærm. I forbindelse med ferier beder SFO om bevidst til- og framelding, således at personaleressourcerne bruges bedst muligt. Derved sikrer vi at der er ressourcer til at lave f.eks. klubaftener, ture og andre særlige arrangementer.

Vedtaget marts 2023