Politikker
Her finder du de overordnede politikker for Hørsholm Skole
Læs mere
Politik til forebyggelse og håndtering af mobning
- Folkeskoleloven
- Skolens rammer for trivsel, skolebestyrelsen, november 2017
På Hørsholm Skole accepterer vi ikke mobning. Det betyder, at vi handler både forebyggende og når mobning/mobbetendenser observeres. Handlingerne vil altid afhænge af den enkelte situation og inddrage de forskellige involverede eller relevante aktører elever, forældre, lærere, pædagoger og ledelse.
Vi lægger vægt på ikke at se ”børn med problemer”, men ”børn i vanskeligheder”. Det vil sige, at børn ikke er et problem i sig selv, men børn kan af mange forskellige grunde handle problematisk og uacceptabelt og dermed være i vanskeligheder.
Et godt og tæt forældresamarbejde er afgørende for både at forebygge og håndtere mobning. Forældre opfordres til at kontakte skolen hvis de oplever at mobning foregår.
Hørsholm Skoles definition af mobning:
Når en eller flere personer gentagne gange og i længere tid bliver udsat for negative handlinger (på digitale medier, fysisk, psykisk eller verbalt) fra én eller flere personer.
Mobningen foregår som oftest i et socialt eller digitalt rum, hvor personen er ”tvunget” til at være.
Vi afgrænser mobning fra drilleri og konflikter, da vi anser drilleri og konflikter som et vilkår, eleverne skal lære at tackle.
Handleplan til forebyggelse af mobning:
- Lærer og elever laver deres egne samværsregler i undervisningen, i klassen og på årgangen ud fra rammer for trivsel. På samme måde laver pædagoger og børn egne samværsregler i fritidsdelen. Samværsreglerne skal være tydelige og synlige for alle, og de evalueres løbende.
- Skolen har medarbejdere i et team der arbejder med børn, der er i vanskeligheder i forhold til Læring, Kontakt og Trivsel. Teamet arbejder både med hele klasser og enkelte børn.
- Skolen arbejder for at alle elever udvikler kompetencer til at indgå i samarbejde og samvær med andre mennesker; herunder arbejder eleverne med redskaber til at kunne tackle de konflikter, de kommer ud for. Eleverne skal lære at respektere og acceptere hinanden og hinandens forskelligheder.
- Skolens vejledere kan efter behov deltage på forældremøder med fokus på, hvordan forældre kan understøtte trivsel og forebyggelse af mobning.
- Ledelsen og skolens psykolog prioriterer og understøtter skolens arbejde med forebyggelse af mobning.
- Skolen uddanner elevmæglere der i frikvarterer er hjælpere og rollemodeller i forhold til hvordan små-konflikter kan løses.
- Skolen har "rød-vest-ordning", voksne der deltager i frikvarterer og skaber aktiviteter og lege for elever der har brug for hjælp til at være eller vokse ind i et fællesskab.
- Skolen gennemfører trivselsmålinger mindst en gang om året i klasserne.
- I de yngste klasser introduceres eleverne for de 24 styrker og danner derved et sprog for egne styrker og svagheder i klassen.
Handleplan til håndtering af mobning:
- Afklaring om, hvorvidt der er tale om mobning, drilleri eller konflikter i den konkrete situation.
- Inddragelse af relevante parter f.ek. SSP, psykolog eller sagsbehandler og analyse af mulige handlingsrum.
- Handlingsplan iværksættes ud fra den konkrete mobbe-situation. Eksempler på handlingsplan kan være:
- Rammesættende samtaler mellem indblandede elever, lærere, pædagoger, forældre og skolens ledelse.
- Inddragelse af øvrige medarbejdere, der i samarbejde med klassens lærere tilrettelægger et forløb, som tager udgangspunkt i klassens relationer. Der arbejdes med interviews, observation, klassesamtaler, samarbejdsøvelser, rollespil, tillidsøvelser, lege, klasseledelse m.v.
- Inddragelse af yderligere fagpersoner, der udarbejder et forløb for det enkelte barn.
- Evaluering og opfølgning på forløbet med inddragelse af relevante parter.
Vi ved, at der en sammenhæng mellem læring, trivsel og sundhed. Samtidigt kan vi konstatere at mange børn og unge bliver fristet af usunde vaner, og at øget fysisk inaktivitet og usund kost generelt er et samfundsproblem. Det er derfor i alles interesse – elevernes, forældrenes og lærernes – at der bliver ydet en fælles indsats for at fremme sundheden.
Hørsholm Skole vil gerne tage medansvar for en sundhedsfremmende indsats, og vi har derfor formuleret politikker og tilhørende konkrete handlingsplaner for følgende områder, som alle er relateret til sundhed:
- Kost
- Bevægelse
- Fysiske rammer
- Psykisk arbejdsmiljø
Vi vil gerne undgå løftede pegefingre og ønsker ikke at lave love og regler med tilhørende sanktioner.
Vi ønsker i stedet at skabe motiverende og inspirerende rammer for en sund livsstil, samtidigt med at vi giver alle på skolen mulighed for at tilegne sig den relevante viden, som er en forudsætning for at den enkelte kan foretage sunde valg.
Sundhed og kost
Målbeskrivelse:
- At sund kost og sunde spisevaner bliver en naturlig del af elevernes hverdag
- At eleverne har viden om sund kost og er i stand til at anvende denne viden til selvstændigt at kunne foretage sunde kostvalg
Handleplan:
- Løbende dialog med hjemmene om vigtigheden af sund kost inkl. en god madpakkekultur, f.eks. fast punkt på forældremøder
- Eleverne tilskyndes til at slukke tørsten i postevand
- ”Sodavand, chips og slik hører ikke til i dagligdagen på Hørsholm Skole”
- Der opfordres til sunde (mindre usunde) alternativer til kageordninger og til uddeling af slik og lignende ved fødselsdage
- Skoleforeningsfesten præsenterer sunde alternativer til kager og slik
- Hjemkundskab har en fremskudt position i den sundhedsfremmende indsats
- Betydningen af sund kost indgår i den almindelige undervisning i de fag og sammenhænge hvor det er naturligt
Sundhed og Bevægelse
Målbeskrivelse:
- At skolen medvirker til at børn bevæger sig mindst 60 minutter om dagen som Sundhedsstyrelsen anbefaler.
- At bevægelse indgår som en naturlig del af undervisningen eller som regelmæssige pauser.
- At skolen tilbyder gode rammer for varieret leg og bevægelse i frikvartererne og SFO-tid.
- At øge andelen af elever der går eller cykler til og fra skole.
- At inspirere eleverne til at være fysisk aktive i fritiden.
Handleplan:
- Periodevis organisere lege/aktiviteter i frikvartererne målrettet bestemte klassetrin.
- Legepatrulje – eks.: større elever får kursus, så de kan lære de mindre elever lege i frikvartererne.
- Faget idræt har en fremskudt position i den sundhedsfremmende indsats.
- Tænke bevægelse ind i undervisningen i alle fag – f.eks. oprette årgangsvise databaser for lærerne til fælles inspiration.
- Motivere til at transport til og fra skole foregår på cykel eller til fods via f.eks. kampagner, konkurrencer og dialog med forældre.
- Tilstræbe deltagelse i skoleturneringer i holdsport.
- Øget samarbejde med lokale idrætsforeninger.
- Motionskampagner – f.eks. 3 mdr. med morgenløb for indskolingen el.lign.
- At indtænke sundhed og bevægelse som tema i årets featureuge, med varierende initiativer rettet mod sundhed.
- Sundhed og de fysiske rammer
Målbeskrivelse:
- At de fysiske rammer ude og inde inspirerer til trivsel og arbejdsglæde.
- At naturen og kulturen i det omgivende samfund indgår i skolens liv.
- At mad og drikke kan indtages i appetitlige omgivelser.
Handleplan:
Benytte motionsruter og forhindringsbaner i Rungsted Hegn.
Sundhed og psykisk arbejdsmiljø
Målbeskrivelse:
- At der er en tryg og udviklende atmosfære på skolen, en god omgangstone og et ordentligt sprog.
- At alle udviser ansvarlighed overfor sig selv, overfor fællesskabet og overfor trufne beslutninger.
Handleplan:
Følgende tiltag er allerede indført for at styrke den positive samværskultur, og de vil alle blive videreført, vedligeholdt og efter behov suppleret med andre:
- Antimobbestrategi
- Fri for mobberi
- Social træning
- Elevmægler
- Supervision
- Kommunikationspolitk
I øvrigt henvises til Hørsholm Skoles særskilte trivselsprincipper
Formålet med kommunikationspolitikken er at sikre en god og afstemt forventning mellem skole og forældre.
- at tonen altid er præget af gensidig respekt og en anerkendende tilgang – både i den mundtlige og skriftlige kommunikation.
- at ugeplanerne er rygraden i den daglige information
- at man altid begynder dialogen med den mest relevante medarbejder
- at der stilles rimelige krav til skolen om et afpasset informationsniveau og til forældrene om at holde sig orienteret via Aula.
Kommunikationsplatformen er Aula (forældre – personale – elev)
Alle medarbejdere forudsættes at orientere sig i Aula dagligt inden for den aftalte arbejdstid.
Det forventes af forældre holder sig orienteret på Aula (minimum to gange om ugen), hvor man finder adgang til skema og til ugeplan på Min Uddannelse, information om aktiviteter i SFO, andre aktiviteter, forældremøder, skole/hjemsamtaler, nyhedsbreve fra skolens ledelsen m.m.
Konkrete regler/retningslinjer – sådan gør vi:
- Skriv aldrig, når du er vred
- Undgå personlige angreb
- Tal med hinanden – aldrig om hinanden
- Lad informationen være saglig
- Undgå at bruge sociale medier i kommunikation med skolen
Hvis forældre i al almindelighed vil i kontakt med en medarbejder, skrives til medarbejderen i Aula. Medarbejderen svarer inden for 2-3 dage – enten med det endelige svar, en oplysning om, at der svares inden for få dage – eller med en opfordring om, at forældrene ringer på et givent tidspunkt.
Ledelsen orienteres, hvis det skønnes nødvendigt.
Aula er til:
- Korte informative beskeder – ikke til debatter
- Anmodning om telefonisk kontakt eller et møde
- Tilmelding/framelding
- Forældrebreve og nyhedsbrev
- Generelle orienteringer
Telefonen er til:
- Afklaring
- Akutte beskeder
Samtaler/møder er til:
- Forældreorientering
- Evaluering
- Handleplaner
- Konfliktløsning
Den enkelte lærer/lærerteam informerer via ugeplaner på Min Uddannelse om ugens program i alle fag. Ugeplanerne skal være tilgængelige senest fredag kl. 17.00. Ugeplaner skal naturligvis kunne laves om, så der er plads til ændringer med hensyntagen til elevernes læring.
Grundprincipper for skolens kommunikationspolitik:
Tydelighed:
Forældre og medarbejdere informerer så præcist som muligt. Skolen informerer om hændelser eller større bekymringer løbende. Derfor bruges skole/hjemsamtalen ikke til at modtage overraskende ubehagelige nyheder. Er der noget skolen finder alvorligt, informeres der med det samme.
Åbenhed:
Skolen har i første omgang en spørgende og ikke forudindtaget tilgang. Der tages udgangspunkt i en professionel anerkendelse – som ikke nødvendigvis er det samme, som at man erklærer sig enig. Det er forventningen at forældre møder skolen på samme måde.
Ved forældrehenvendelser kontaktes først den medarbejder, der er nærmest på det, man ønsker at tale om. Dvs. at man naturligvis henvender sig til idrætslæreren, hvis der er ’problemer’ i idræt – og ikke til andre lærere, afdelingsleder etc.
Fortrolighed:
Man afgiver eller modtager viden, fordi det er faktuelt og vigtigt for de implicerede – ikke fordi man er nysgerrig eller indigneret. Vær varsom med at videresende modtagne mails og beskeder, ligesom drøftelser om andre elever/forældre ikke sker i en længere beskedtråd på Aula.
Respekt:
Det er skolens forventning, at al kommunikation foregår i en høflig tone, hvor alle parter udviser respekt og anerkendelse for hinanden og hinandens synspunkter.
Formål:
Formålet med Hørsholm skoles politik for digitale devices er at sætte retning for digital dannelse og digitalisering i skolen i samarbejde med forældre.
Skolen er med til at udvikle og understøtte fællesskaber og sociale færdigheder gennem samvær, fokus og nærvær. Derfor understøtter skolen en skoledag, uden digitale forstyrrelser i undervisningen og pauser.
Skolen giver de grundlæggende færdigheder i brug af digitale værktøjer i den faglige undervisning og har et medansvar for at vejlede og undervise i en brug, der udvikler digital dannelse og sikker digital adfærd.
Skole og SFO har en praksis hvor:
- Digitale devices skal være slukkede eller på flymode og befinde sig i mobilskab eller tilsvarende før undervisningens start.
- I SFO ligger devices i tasken og benyttes kun hvis de indgår i en pædagogisk voksenstyret SFO-aktivitet.
- Smartwatch skal være inaktive, i flymode eller en tilstand hvor uret kun kan benyttes analogt til at vise klokken.
- Elevens egen PC eller lignende devices indgår i undervisningen og er derfor underlagt samme regelsæt som de af skolens udleverede devices.
- Optagelser (video, lyd eller billede) af andre kræver samtykke.
- I spisepauser er der særligt fokus på samtale, højtlæsning, fællesskab og nærvær. Film/ skærm og brug af digitale devices anvendes kun hvis en særlig aktuel situation optager elevgruppen og formidles bedst i en digital sammenhæng med underviser.
Skolens ansvar
- Eleverne lærer at forholde sig kritisk til digital information og digital kommunikation.
- Eleverne får kendskab til digitale fodspor og beskyttelse af personlige oplysninger på nettet.
- Eleverne tilegner sig viden om hvordan man behandler digital personlig information og billedmateriale hensigtsmæssigt.
- Underviser benytter afvekslende analoge og digitale læremidler og vurderer hvordan læringsaktiviteten kan løses hensigtsmæssigt.
Forældreansvar
- Forældre taler med deres barn om denne politik, etik og sprog i anvendelse af digitale devices.
- Forældrene følger med i, og har en løbende dialog om sit barns færden på de sociale medier samt hvor meget tid, der bruges på sociale medier.
- Kontaktforældrene i de enkelte klasser eller på årgangen, tager initiativ til drøftelse af klassens brug og færden på sociale medier hvert år ved skoleårets start (Første forældremøde).
- Forældre ringer til skolen, hvis de har behov for at komme i kontakt med deres barn i skole- eller SFO-tiden.
- Forældre skal sikre, at beskedfunktionen i barnets Smart Watch er slået fra i skole- og SFO-tid.
Ved overtrædelse af retningslinjerne inddrages digitale devices og kan afhentes på kontor eller i SFO ved dagens afslutning.
Digitale devices til elever:
På 0. og 1. årgang benyttes i-Pad i undervisningen på skolen.
På 2.-3/4. årgang får udleveret egen i-Pad. Eleven kan kun tilgå apps skolen har åbnet for.
På 4.-7/8. årgang får eleven udleveret Chrome book
På 7.-9. årgang medbringer eleven egen pc eller låner device af skolen.
Lektier skal dels understøtte den faglige undervisning og dels lære eleverne arbejdsvaner, der vil hjælpe dem i det videre uddannelsesforløb efter folkeskolen.
Den samlede lektiemængde bør være afpasset efter elevernes alder. Ligeledes forventes teamet omkring den enkelte klasse at tilrettelægge placeringen af større afleveringsopgaver etc., så de spredes jævnt henover skoleåret.
Lærerne bør i forhold til deres valg af opgaver til lektie tage med i overvejelserne, at elevernes muligheder for hjælp til lektier hjemme er meget forskellige. Da det samtidig er et mål at mindske betydningen af den sociale arv, bør eleverne kunne lave deres lektier uden hjælp, men meget gerne med stor interesse fra forældrene. Undervisningen foregår på skolen!
Lektier bruges hovedsageligt til:
- Træningsopgaver
- Repetition
- Færdiggørelse af større skriftlige opgaver
- Læsning af stof.
Særligt i forhold til læsning:
Læsning er et fælles ansvar mellem skole og hjem. På Hørsholm Skole forventer vi, at jeres barn læser hjemme minimum 5 gange om ugen. Jeres barn skal læse i bøger, der passer i niveau. Det vil sige i bøger, hvor jeres barn kan læse minimum 95% af ordene korrekt.
I 0. klasse forventer vi, at I støtter op omkring skolens arbejde med den begyndende læsning.
- I skal lege med rim og remser.
- I skal øve de tre alfabeter: bogstavernes navn, form og lyd.
- I skal øve at læse og skrive små lydrette ord som f.eks. "is" og "ko".
- I skal støtte op om jeres barns lyst til at lege og eksperimentere med at læse og skrive. Det kan være ved at børneskrive små beskeder eller ved at tale om den skrift, I møder i hverdagen.
- Hvis jeres barn knækker læsekoden, skal I begynde at læse i små lydrette bøger sammen.
I indskolingen forventer vi, at jeres barn læser højt for jer, og at I hjælper med at læse og forklare nye og svære ord.
- I 1. klasse skal jeres barn læse højt for jer i minimum 10 minutter.
- I 2. klasse skal jeres barn læse højt for jer i minimum 15 minutter.
- I 3. klasse skal jeres barn læse højt for jer i 20 minutter eller mere.
I 0.-3. klasse forventer vi, at I støtter op om jeres barns ordforråd og sprogforståelse ved at læse højt for jeres barn og tale sammen om det, I læser.
I 4.-6. klasse kan jeres barn begynde at veksle mellem at læse højt og stillelæse. Vi forventer, at jeres barn læser i minimum 20-30 minutter. Jeres barn skal læse både skøn- og faglitteratur.
I 7.-9. klasse skal jeres barn stillelæse i minimum 30 minutter. I skal stadig huske at træne højtlæsning hjemme. Jeres barn skal læse både skøn- og faglitteratur.
Skolens ledelse og bestyrelse
v/ Ane Christine Larsen, oktober 2019
Hørsholm Skole ligger omkranset af bebyggelser, og især om morgenen er trafikken meget tæt omkring skolen. Det er vigtigt for børnenes sikkerhed, at alle viser hensyn. Skolebestyrelsen har lavet disse principper for trafik omkring skolen.
Dét kan du selv gøre
- Gå eller cykl i skole, så bliver der mindre trafik
- Tænk både på egen og andres sikkerhed
- Vis hensyn – især til bløde trafikanter
- Parkér eller afsæt lovligt, det sikrer oversigtsforhold
- Træn cykelvejen med dine børn så de føler sig trygge
- Tjek at børnenes cykler er lovlige (lygter, reflekser, mv.)
- Vi opfordrer både voksne og børn til at bruge cykelhjelm
- Følg skolepatruljens anvisninger
- Opfordr dine børn (7. kl.) til at melde sig som skolepatrulje – det er lærerigt for dem og øger sikkerheden
Skolepatruljen
- Om morgenen er der skolepatrulje i lysreguleringen på Rungstedvej og fodgængerfeltet på Selmersvej fra 7:45-8:00
- Skolepatruljen består af frivillige elever som uddannes af en trafiklærer til at guide eleverne sikkert over vejen i morgentrafikken
- Det er dog elevernes eget ansvar at komme sikkert over vejen
Specielt for cyklister
- Der er cykelparkering ved indgangen fra Rungstedvej og ved ABC-huset. Elever, der kommer til skole ad Ørbæksvej opfordres til at køre ad den offentlige sti og parkere ved ABC-huset
Specielt for bilister
- Afsætning kan ske i afsætningsbanen på parkeringspladsen på Selmersvej
- Parkering kan ske i afmærkede parkeringsbåse på parkeringspladsen på Selmersvej, visse steder langs fortovet på Selmersvej, på Stolbergsvej og Mellemvang, på P-plads bag Netto, Alsvej
- Fra 7.30-8.30 er det ikke tilladt at parkere i den nordlige ende af Stolbergsvej.
- Vær særligt opmærksom på, hvor du parkerer på Selmersvej. De, som parkerer ulovligt ved A-huset og ud for skolens P-plads skaber farlige situationer, fordi de tager udsynet fra andre trafikanter og skaber trafikpropper.
Skolebestyrelsen på Hørsholm skole august 2015
Vidste du at ...
Hvis børn selv går eller cykler til skole, kan de bedre holde fokus på undervisningen. Det viser en stor test af næsten 20.000 danske skolebørn.
Læs testen: Børn, der bliver kørt til skole, koncentrerer sig dårligere
Vores motto er ...
Vi lærer, kender og overholder færdselsreglerne