Undervisning
Hørsholm Skole arbejder målrettet med:
At tilgodese det enkelte barn
Det gør vi fordi:
- børn har forskellige kompetencer og udvikler sig i forskellige tempi
- vi har fokus på uv-differentiering
- barnets selvværd og selvtillid styrker deres indlæring
Vi gør det i praksis ved at:
- tilrettelægge differentieret undervisning indenfor givne rammer og undervisningsformer
- arbejde tæt sammen med SFO
At træne barnets sociale færdigheder
Det gør vi fordi:
- det gør børnene indlæringsparate
- et trygt, socialt netværk giver glade børn
- vi tror på det hele menneske
Vi gør det i praksis ved at:
- klasserne har klasseregler
- de voksne er gode rollemodeller
- forebygge og løse konflikter, når de opstår
At give mulighed for at eleverne får indflydelse på egen hverdag
Det gør vi fordi:
- Det motiverer for læring
- Det er et element i god og motiverende undervisning
Vi gør det i praksis ved at:
- give eleverne valgmuligheder i undervisningen
- have plads til spontanitet
- lade eleverne evaluere undervisningen
At veksle mellem faglige og tværfaglige forløb
Det gør vi fordi:
- der skal være helhed og sammenhæng fagene imellem
- det skaber afveksling
- vi vil understøtte de faglige og de musisk/kreative fag
- at fagene ses i et bredere perspektiv og i relation til virkeligheden
Vi gør det i praksis ved at:
- have tværfaglige perioder og en årlig fælles featureuge for hele skole
- styrke det fagfaglige i hverdagen
At være eksperimenterende, reflekterende og inddrage musiske/kreative elementer
Det gør vi fordi:
- det er udviklende for børnene
- vi gerne vil lave en kvalificeret, differentieret undervisning, så vi tilgodeser alle elever med hver deres forudsætninger og potentialer
Vi gør det i praksis ved at:
- arbejde i anderledes perioder
- arbejde med projekter
- prioritere det mest i indskolingen – mindst i udskolingen
At vægte ressourcebevidsthed og samspillet mellem natur og miljø
Det gør vi fordi:
- klimaudfordringer kalder på en større bevidsthed
- vi er en del af naturen og miljøet
- bæredygtighed er en del af en verden i balance
Vi gør det i praksis ved at:
- Inddrage det i undervisningen
- Bruge nærmiljøet med skov og vand
At teknologiforståelse og IT indgår i undervisning og dannelse
Det gør vi fordi:
- det digitale er en del af hverdagen
- det styrker børn og unges digitale dannelse og mestring
- børnene lærer at forholde sig kritisk til det digitale og kunne forme og benytte det hensigtsmæssigt kritisk, skabende og innovativt
Vi gør det i praksis ved at:
- have vejledere
- have allokeret ressourcer til implementering af teknologiforståelse
- have faste forløb om digital dannelse og teknologiforståelse på årgangene
At benytte både analoge og digitale læremidler
Det gør vi fordi:
- en vekselvirkning mellem digitale og analoge læremidler skaber større spændvidde og afveksling i undervisningen
- det digitale i undervisningen giver mulighed for aktuelle emner og understøtter globalt udsyn og støtter udvikling af digitale færdigheder hos eleverne
- det analoge læremiddel er med til at skabe fordybelse og fællesskab mellem eleverne
Vi gør det i praksis ved at:
- benytte afvekslende læremidler
- have fokus på om læringsaktiviteten kan løses hensigtsmæssigt uden skærm
At give mulighed for fordybelse
Det gør vi fordi:
- Det er vigtigt at kunne fordybe sig
- Børnene skal kunne gå i dybden med en opgave
- Fordi det er godt med lang tid til at komme i dybden
- For at udvikle et solidt grundlag for livslang læring
Vi gør det i praksis ved at:
- arbejde med med projektopgaver
- arbejde med varierede arbejdsformer
- arbejde med ubrudte perioder/fagdage
- arbejde i grupper