Praktik
UDDANNELSESPLAN 2025
KP og Hørsholm Skole
(opdateret d. 24.9.2025)
DEL A - Beskrivelse af skolen som uddannelsessted
1. Kontakt oplysninger og vigtig information
Kontakt oplysninger til skolen:
Skole: Hørsholm Skole
Adresse: Selmersvej 6, 2970 Hørsholm
Telefon: 48 49 61 00
Hjemmeside: https://horsholmskole.horsholm.dk/
Oplysninger om praktikansvarlige og deres roller/opgaver:
- Praktikansvarlig: Louise Klement Jespersen
- Kontaktinfo: loui5895@hsko.dk
- Opgaver: Koordinering af praktik, kommunikation med KP, vejledning af praktiklærere
Procedure for syge- og raskmelding:
- Ved sygdom skal de studerende ringe til Frederik Aggerholm og deres praktiklærer mellem kl. 6.30 - 6.45 på mobil 20 28 31 05
- Ved raskmelding ringes til skolens hovednummer.
- Fravær registreres på Praktikportalen.
- De første tre dage af fravær registreres uden konsekvens, men fra dag 4 og frem følges yderligere procedurer.
2. Skolens kultur og særkende
Skolens fokusområder, målsætninger og rammer i skoleåret 25/26
På Hørsholm skole er alle med til at løse en fælles opgave:
at alle børn bliver så dygtige som de kan
Derfor arbejder vi med:
- lærere og pædagogers refleksion over egen praksis, for at blive endnu dygtigere til at undervise og skabe fællesskaber.
- at implementere teknologiforståelse for at ruste børn og unge til at mestre og begå sig i det digitale samfund.
- en distribueret ledelsesform, hvor vejledere og fagteamkoordinator bærer viden og erfaring ud i organisationen
- at sætte tidligt ind med den rette indsats overfor børn og unge der er i mistrivsel/der er udfordret/der har behov
- årgangskoordinatorer der er efteruddannet til at lede møder, hvor der er fokus på reflekterende dialoger
- lokale og kommunale projekter der understøtter Vision 0-18 år
Både lokale og kommunale projektbeskrivelser er beskrevet sidst i skoleplan del 1.
Skolens møder er i udgangspunktet placeret tirsdage med start kl. 14.45, dog ikke årgangsteammøder.
Skolens møderækker består af:
- Skolemøder
- fagfordelingsmøder
- Fagteammøder/Fagteam1 (PLC, LKT, SPROG, KULTUR, SNL)
- Tilsynsfagteammøde (HDS, MAD, IDR, BILL, MUS)
- Årgangskoordinatormøder
Derudover afholdes et ugentligt årgangsteammøde.
Derudover indkaldes der til netværksmøder, sparringsmøder og møder i forhold til planlægning af aktiviteter og særlige begivenheder i samarbejde med. PPR og myndighed.
Skolens særlige indsatsområder:
Faglig trivsel og støtte
- Talentfulde elever
- Vi skal udforske og integrere brugen af kunstig intelligens ( AI) i forberedelsen og undervisningen
- SYKL Systematiseret Klassekammerathjælp, 4.-6 årgang deltager i skoleåret 25/26 i projektet SYKL i matematik. SYKL er udviklet af Nationalt Videnscenter for Læsning i samarbejde med Københavns Professionshøjskole.
- Feedback og evaluering
- Læsekultur
- Low arousal
- Fundamentet for din praksis: Neuroaffektiv forståelsesramme
3. Modtagelse og hverdagen for studerende på skolen
Velkomst af studerende
- Velkomstdag med introduktion til skolen
- Rundvisning af skolens faciliteter
- Præsentation af studerende for personalet
- Skema og årsplan præsenteres
Dagligdagen på skolen
- De deltager i det antal lektioner i deres undervisningsfag som er aftalt med praktiklærer samt beskrevet i studieordningen fra KP
- De observerer undervisning i andre fag
- De deltager i teammøder, fælles forberedelse og andre relevante læreropgaver
- De arbejder med cases, fx forældrebeskeder
- De har en vejledningssession med praktiklæreren hver/ hver anden uge (minimum 30 min.)
Skolens arbejde med vejledning og trepartssamtaler
- De studerende har en til to trepartssamtaler pr. skoleår.
- Vejledning tager afsæt i de studerendes praktik
- Praktiklæreren deltager i trepartssamtaler med KP
- De studerende tager referat af trepartssamtaler på Praktikportalen
- En mundtlig prøve på KP, hvor praktiklærerne fungerer som eksaminatorer med underviserne fra KP.
Indstilling til godkendt/ikke godkendt praktik
- Mødepligt skal overholdes
- Dialog med studerende, hvis der er tvivl om opfyldelse af mål
- Skriftlig dokumentation ved manglende godkendelse
Samarbejde med KP
- Koordinering af praktikforløb gennem fælles møder og kommunikation via. praktikportalen
- Udveksling af undervisningsplaner
- Deltagelse i temadage på læreruddannelsen
DEL B: Uddannelsesplan for de relevante forløb på skolen:
1. årgang
Integreret praktik på 1. årgang
Integreret praktik på 1. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 1 og grundfaget pædagogik og almen didaktik. De studerende er på skolen en dag ugentligt gennem hele første år og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver.
På 1. årgang er den studerende medvirkende iagttager
Vejledende tekst om forløbet:
På 1. årgang skal forløbet på skolen give de studerende indblik i skolens hverdag, kultur og organisering, give de studerende indsigt og viden om lærerens planlægning og undervisning, og give de studerende mulighed for at afprøve at planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser.
De studerende skal arbejde med observationer, observere og arbejde med lærerrollen og indsamle empiri til førsteårsprøven.
Opmærksomhedspunkter på 1. årgang:
- Hjælp de studerende med at reflektere over deres forforståelse af skolen og lærerrollen
- Hjælp de studerende med at løfte situationerne fra en lokal til en overordnet kontekst
- Hjælp de studerende med at udvikle en begyndende professionsidentitet
- Hjælp de studerende med at indgå i en bred vifte af opgaver og aktiviteter på skolen
- Hjælp de studerende med at lave relevante observationer
Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 1. årgang
Skolen har forinden sendt en dagsorden til velkomstmødet. Mødet varer ca. en time og der deltager skolens praktikvejleder/koordinator samt en leder. Der vil både være info om skolen, samt små øvelser med forventninger mm til praktikken. Herefter er der tid for de studerende at mødes og aftale nærmere med deres praktiklærer.
Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen
De studerende indgår i skolens hverdag efter de aftaler den studerende har med deres praktiklærer. Koordinatoren hjælper med at de bliver oprettet på AULA/MinUddannelse samt får indhentet børneattester hos sekretæren..
Praktiklæreren hjælper dem med at bruge AULA/Minuddannelse.
Forventninger til samarbejdet på 1. årgang
Vi forventer, at du sætter dig ind i skolens værdigrundlag, som du finder på hjemmesiden, og forholder dig til, om dette sted er noget for dig. Vi forventer, at du bruger de muligheder, praktikken giver for vejledning, især lægger vi vægt på, at undervisningsplaner skal være fremsendt til din praktiklærer i så god tid, at eventuelle ændringer kan gennemdrøftes og planer, materialer, lokaler etc. være på plads, inden du starter. Al den undervisning, du står for, skal være godkendt, dvs. du skal have haft førvejledning og derefter gennemgået din endelige undervisningsplan med din praktiklærer, inden du starter. Her på skolen vil dine praktiklærere på lignende måde forberede sig til praktiksamarbejdet med dig. I praktikperioden er dine praktiklærere både elevernes lærere og din lærer. På samme tid skal de i samarbejde med dig tage ansvar for elevernes læring og tage medansvar for din udvikling som lærer. Praktiklærerne skal samarbejde med dig og vejlede dig, og de skal stille krav til dig, udfordre dig og give dig udviklingsmuligheder i lærerarbejdet. Vi forventer, at du positivt bidrager til et frugtbart samarbejde og tager medansvar for vejledningens indhold. Vi lægger vægt på skriftlighed/dokumentation, som et middel til at fastholde og sikre overvejelser og beslutninger i samarbejdet med praktiklæreren.
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 1. årgang
Beskriv kort, hvordan skole og praktiklærere understøtter de studerende i:
- Rollen som medvirkende iagttagere
- De studerendes arbejde med målene for integreret praktik på 1. årgang
- De studerendes arbejde med de udvalgte dimensioner i lærerrollen
- De studerendes arbejde med observationer
Mål for integreret praktik på 1. årgang:
- Den studerende kan identificere og indsamle relevant viden om læreres planlægning og undervisning.
- Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser og kan redegøre for sine didaktiske overvejelser.
- Den studerende kan forstå og reflektere over sin egen rolle som lærer.
Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 1. årgang:
Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange.
På første årgang er der særligt fokus på:
- Læreren som fagperson
- Læreren som samtalepartner og retoriker
Vejledning og trepartsamtaler på 1. årgang
Vejledning og trepartsamtaler på 1. årgang (se skabelon for trepartsamtaler)
Vi holder vejledning en gang ugentligt min. Praktiklærer og de studerende taler sammen om fokuspunkter, emner til deres næste vejledning og hvad der skal afprøves, og fokuseres på indtil næste vejledning.
Trepartsamtalerne aftales med KP underviser.
Derudover mødes praktikvejleder til frivillige "frokostmøder" med de studerende hvor ordet er fr
Evaluering af de studerendes forløb på 1. årgang
Når praktikken er ved at være slut, mødes praktikvejleder med de studerende og evaluerer forløbet. Det kan bla gøres med en padlet eller som en åben snak.
2. årgang
Integreret praktik på 2. årgang – indsigt og undersøgelse
Integreret praktik på 2. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 1 og grundfaget pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik. De studerende er på skolen en dag ugentligt gennem hele andet år og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver.
På 2. årgang er den studerende undersøgende deltager
Vejledende tekst om forløbet:
På 2. årgang skal forløbet på skolen give de studerende indsigt og viden, så de studerende i samarbejde med andre, kan forholde sig undersøgende til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen og indgå i folkeskolens undervisning og i samarbejdsrelationer. Den studerende skal gøre øvelser i brug af faglige og videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger.
Opmærksomheder på 2. årgang:
- Hjælp de studerende med at udvikle formel, personlig og faglig autoritet
- Hjælp de studerende med begyndende anvendelse af videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger
- Hjælp de studerende med at planlægge og evaluere tværfaglig undervisning
- Hjælp de studerende med at arbejde professionelt med arbejdet med elevernes relationer og med at indgå i de professionelle samarbejder på skolen
- Hjælp de studerende med at arbejde systematisk med almen didaktik og fagdidaktik
Velkommen tilbage på skolen
Der aftales et opstartsmøde mellem de studerende og deres praktiklærer. Her aftales det nye års fokuspunkter, såsom at den studerende nu er undersøgende deltager. Der aftales vejledningstimer samt tre-partssamtale.
Forventninger til samarbejdet på 2. årgang
Skolen har de samme forventninger, som på 1.årgang iht. formalia. På 2.årgang forventes der dog, at den studerende er i stand til at planlægge, gennemføre samt evaluere små undervisningssekvenser, samt forholde sig til videnskabelig teori i praksis
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 2. årgang Der tages på 2.år udpræget udgangspunkt i de studerendes årsplan fra KP, så der skabes en mere intens sammenhæng mellem praktikskole samt KP. På 2.årgang planlægges små undervisningssekvenser i samarbejde mellem de studerende samt praktiklærer iht de studerendes rolle som undersøgende deltager. Skolens og praktiklærers fokus er på 2.år de studerendes rolle som didaktiker samt på rollen som relationsudvikler.
Mål for integreret praktik på 2. årgang
- Den studerende kan, i samarbejde med andre, forholde sig undersøgende til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning
- Den studerende kan, med baggrund i almen- og fagdidaktiske tilgange og perspektiver, indgå i folkeskolens undervisning
- Den studerende kan indgå i samarbejdsrelationer
De ni dimensioner i lærerrollen – udvalgte dimensioner på 2. årgang
Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange - på 2. årgang er der særligt fokus på:
- Læreren som didaktiker
- Læreren som relationsudvikler
Vejledning og trepartsamtaler på 2. årgang
Vejledning og trepartsamtaler på 2. årgang. - Der afholdes 2-4 vejledningstimer pr.måned. Den planlagte vejledning tilrettelægges af praktiklæreren og tager afsæt i en dagsorden, som er udfærdiget sammen med de studerende. Vejledningstimerne placeres i et samarbejde mellem praktiklæreren samt de studerende. Det er vigtigt, at alle kender dagsordenen. Denne dagsorden skal tage udgangspunkt i de deltagendes refleksioner over målene for den integrerede praktik samt de dimensioner i lærerrollen, der er særligt fokus på. - En gang pr. semester afholdes en særlig tre-partssamtale på skolen med deltagelse af de studerende, praktiklærer samt KP-undervisere. Samtalen er obligatorisk. Dagsordenen udarbejdes af praktiklærer og KP-underviser. Trepartssamtalen er en faglig samtale, hvor formålet er at gøre de studerendes observationer og erfaringer med kortere undervisningssekvenser til genstand for fælles refleksion mellem de tre parter. Formålet er desuden, at trepartssamtalen støtter de studerende i at afprøve og udvikle et professionelt sprog, så de studerende får redskaber til at udøve professionel dømmekraft som lærere. Ifm de studerendes nye rolle som undersøgende deltager skal et fast punkt i samtalen på 2.år være sammenhængen og progressionen i deres uddannelsesforløb både set fra skolens, de studerendes samt KP´s side.
Afslutning og evaluering af de studerendes forløb ved afslutningen af forløbet på 2. årgang
Der afholdes en afsluttende samtale mellem de studerende samt deres praktiklærer, hvor de første 2 år gennemgås. Der udfærdiges en dagsorden mellem begge parter, hvor faste punkter som progression, faglig viden, didaktik, relationsteori samt evaluering skal indgå.
3. årgang
Integreret praktik på 3. årgang
Integreret praktik på 3. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 2 og grundfaget livsoplysning. De studerende er på skolen fire dage om ugen i et samlet forløb (blokpraktik) og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver.
På 3. årgang er den studerende reflekterende udøver
Vejledende tekst om forløbet:
På 3. årgang skal forløbet på skolen give de studerende erfaringer med kompleksiteten i lærerarbejdet og udvikle deres evne til at lede et undervisnings- og læringsfællesskab. De studerende skal opnå færdigheder i at reflektere over egne erfaringer på et fagligt, pædagogisk og didaktisk grundlag i en vekselvirkning mellem teori og praksis, og udvikle deres professionelle lærerfaglighed.
Opmærksomhedspunkter på 3. årgang:
- Hjælp de studerende med at reflektere over egne erfaringer vha. relevant teori
- Hjælp de studerende med at lave og begrunde varieret og differentieret undervisning
- Hjælp de studerende med at arbejde med deres professionelle identitet
- Hjælp de studerende med at reflektere over deres personlige værdiorientering i forhold til lærerprofessionen
- Hjælp de studerende med at sætte deres teoretiske viden i spil
Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 3. årgang
Skolen har forinden sendt en dagsorden til velkomstmødet. Mødet varer ca en time og der deltager skolens praktikvejleder/koordinator samt en leder. Der vil både være info om skolen, samt små øvelser med forventninger mm til praktikken. Herefter er der tid for de studerende at mødes og aftale nærmere med deres praktiklærer.
Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen
De studerende indgår i skolens hverdag efter de aftaler den studerende har med deres praktiklærer. Koordinatoren hjælper med at de bliver oprettet på AULA/MinUddannelse samt får indhentet børneattester hos sekretæren..
Praktiklæreren hjælper dem med at bruge AULA/Minuddannelse.
Forventninger til de studerende/ praktikgruppen på 3. årgang
Vi forventer, at du sætter dig ind i skolens værdigrundlag, som du finder på hjemmesiden, og forholder dig til, om dette sted er noget for dig. Vi forventer, at du bruger de muligheder, praktikken giver for vejledning, især lægger vi vægt på, at undervisningsplaner skal være fremsendt til din praktiklærer i så god tid, at eventuelle ændringer kan gennemdrøftes og planer, materialer, lokaler etc. være på plads, inden du starter. Al den undervisning, du står for, skal være godkendt, dvs. du skal have haft førvejledning og derefter gennemgået din endelige undervisningsplan med din praktiklærer, inden du starter. Her på skolen vil dine praktiklærere på lignende måde forberede sig til praktiksamarbejdet med dig. I praktikperioden er dine praktiklærere både elevernes lærer og din lærer. På samme tid skal de i samarbejde med dig tage ansvar for elevernes læring og tage medansvar for din udvikling som lærer. Praktiklærerne skal samarbejde med dig og vejlede dig, og de skal stille krav til dig, udfordre dig og give dig udviklingsmuligheder i lærerarbejdet. Vi forventer, at du positivt bidrager til et frugtbart samarbejde og tager medansvar for vejledningens indhold. Vi lægger vægt på skriftlighed/dokumentation, som et middel til at fastholde og sikre overvejelser og beslutninger i samarbejdet med praktiklæreren.
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 3. årgang
Beskriv kort, hvordan skole og praktiklærer understøtter de studerende i:
- Rollen som den reflekterende udøver
- De studerendes arbejde med målene for integreret praktik på 3. årgang
- De studerendes arbejde med de udvalgte dimensioner i lærerrollen
- At reflektere over egne erfaringer og kompleksiteten i lærerarbejdet på et fagligt, pædagogisk og didaktisk grundlag, og lede et undervisnings- og læringsfællesskab.
Mål for integreret praktik på 3. årgang:
- Den studerende kan reflektere på et fagligt, pædagogisk og didaktisk grundlag over egne erfaringer og kompleksiteten i lærerarbejdet
- Den studerende kan inddrage viden fra forskellige faglige perspektiver i en vekselvirkning ml. teori og praksis i udvikling af professionel lærerfaglighed
- Den studerende kan lede et undervisnings- og læringsfællesskab
Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 3. årgang:
Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange.
På tredje årgang er der særligt fokus på:
- Læreren som samarbejdspartner
- Læreren som kulturskaber og kulturbærer
- Læreren som myndighedsperson
Se oversigt over mål for integreret praktik, de ni dimensioner i lærerrollen og progression i læreruddannelsen.
Vejledning og trepartsamtaler på 3. årgang
Vi holder vejledning en gang ugentligt min. Praktiklærer og de studerende taler sammen om fokuspunkter, emner til deres næste vejledning og hvad der skal afprøves, arbejdes med fokuseres på indtil næste vejledning.
Trepartsamtalerne aftales med KP underviser.
Derudover mødes praktik vejleder til frivillige "frokostmøder" med de studerende hvor ordet er frit og de studerende også kan stille undrende spørgsmål.
Afslutning og evaluering af de studerendes forløb på 3. årgang.
Når praktikken er ved at være slut mødes praktikvejleder med de studerende og evaluere forløbet. Det kan bla gøres med en padlet eller som en åben snak.