KOMMUNIKATIONSPOLITIK

Skolebestyrelsen vil med denne politik tilstræbe:

• at tonen altid er præget af gensidig respekt og en anerkendende tilgang – både i den mundtlige og skriftlige kommunikation.
  • at ugeplanerne er rygraden i den daglige information
  • at man altid begynder dialogen med den mest relevante medarbejder
  • at der stilles rimelige krav til skolen om et afpasset informationsniveau og til forældrene om at holde sig orienteret via Aula.

Kommunikationsplatformen er Aula (forældre – personale – elev).

Alle medarbejdere forudsættes at orientere sig i Aula dagligt inden for den aftalte arbejdstid.

Det forventes af forældre holder sig orienteret på Aula (minimum to gange om ugen), hvor man finder adgang til skema og til ugeplan på Min Uddannelse, information om aktiviteter i SFO, andre aktiviteter, forældremøder, skole/hjemsamtaler, nyhedsbreve fra skolens ledelsen m.m.

Konkrete regler/retningslinjer – sådan gør vi:

• Skriv aldrig når du er vred
  • Undgå personlige angreb
  • Tal med hinanden – aldrig om hinanden
  • Lad informationen være saglig
  • Undgå at bruge sociale medier i kommunikation med skolen

Hvis forældre i al almindelighed vil i kontakt med en medarbejder, skrives til medarbejderen i Aula. Medarbejderen svarer inden for 2-3 dage – enten med det endelige svar, en oplysning om, at der svares inden for få dage – eller med en opfordring om, at forældrene ringer på et givent tidspunkt.

Ledelsen orienteres, hvis det skønnes nødvendigt.

Aula er til

• Korte informative beskeder – ikke til debatter
  • Anmodning om telefonisk kontakt eller et møde
  • Tilmelding/framelding
  • Forældrebreve og nyhedsbrev
  • Generelle orienteringer

Telefonen er til:

• Afklaring
  • Akutte beskeder

Samtaler/møder er til:

• Forældreorientering
  • Evaluering
  • Handleplaner
  • Konfliktløsning

Den enkelte lærer/lærerteam informerer via ugeplaner på Min Uddannelse om ugens program i alle fag. Ugeplanerne skal være tilgængelige senest fredag kl. 17.00. Ugeplaner skal naturligvis kunne laves om, så der er plads til ændringer med hensyntagen til elevernes læring.

Grundprincipper for skolens kommunikationspolitik:

Tydelighed:

Forældre og medarbejdere informerer så præcist som muligt. Skolen informerer om hændelser eller større bekymringer løbende. Derfor bruges skole/hjemsamtalen ikke til at modtage overraskende ubehagelige nyheder. Er der noget skolen finder alvorligt, informeres der med det samme.

Åbenhed:

Skolen har i første omgang en spørgende og ikke forudindtaget tilgang. Der tages udgangspunkt i en professionel anerkendelse – som ikke nødvendigvis er det samme, som at man erklærer sig enig. Det er forventningen at forældre møder skolen på samme måde.

Ved forældrehenvendelser kontaktes først den medarbejder, der er nærmest på det, man ønsker at tale om. Dvs. at man naturligvis henvender sig til idrætslæreren, hvis der er ’problemer’ i idræt – og ikke til andre lærere, afdelingsleder etc.

Fortrolighed:

Man afgiver eller modtager viden, fordi det er faktuelt og vigtigt for de implicerede – ikke fordi man er nysgerrig eller indigneret. Vær varsom med at videresende modtagne mails og beskeder, ligesom drøftelser om andre elever/forældre ikke sker i en længere beskedtråd på Aula.

Respekt:

Det er skolens forventning, at al kommunikation foregår i en høflig tone, hvor alle parter udviser respekt og anerkendelse for hinanden og hinandens synspunkter.