Princip for arbejdet med elevtrivsel
Med henvisning til Om trivsel og undervisningsmiljø | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk) og med afsæt i skolens værdigrundlag har Hørsholm Skole udarbejdet principper for trivsel. Fokus er på gode samværsformer mellem eleverne, elever og lærere og mellem forældre og skole og på, at alle parter i samarbejdet medvirker til et godt arbejdsklima. God trivsel handler om respekt, kommunikation og ansvarlighed – men også om at have gode relationer og om at have det sjovt.
Se i øvrigt skolens Anti-mobbestrategi
Formål:
En levende skole med glade børn
På Hørsholm Skole arbejder medarbejdere, forældre og børn i fællesskab om at skabe et trygt og godt miljø med henblik på at udvikle tolerance og respekt i omsorg for hinanden.
Et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem hjem og skole er særdeles vigtigt for, at børnene kan trives, og et optimalt læringsmiljø er betinget af børn, der trives og er trygge.
Trivselsprincipper:
- at alle på skolen gennem egen indsats drager omsorg om fællesskabet
- at den enkelte elev føler sig værdsat
- at den enkelte elev kender og udvikler sine personlige kompetencer – såvel sociale, kreative, fysiske som faglige kompetencer.
- at alle voksne er gode rollemodeller
- at forældre indbyrdes har en åben og direkte dialog med hinanden
- at skole og hjem respekterer de aftalte principper
- at alle tilstræber en anerkendende kommunikation
- at konflikter løses konstruktivt
Se også forslag til kontaktforældres arbejde med at understøtte klassetrivsel
Trivselsprincipperne anvendes ved at skole bl.a arbejder med:
- Uddannelse af elevmæglere
- Legepatrulje i elevpauser
- Nationale Trivselsmåling
- Årgangsteamets arbejde med årgangens fællesskab
- Sorgplan
- Skolehjemsamtaler
- Aktivitetstilbud i elevpauser
- Elevråd og børneråd
- Skilsmissegrupper
- Sorggrupper
- BeCool
Opdateret af Skolebestyrelsen, oktober 2023